МІЖНАРОДНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ СЕМІНАР «ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ І ТЕХНОЛОГІЇ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ. ДУАЛЬНА СИСТЕМА ОСВІТИ ЯК ОДИН ІЗ МЕТОДІВ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ДЛЯ АГРАРНОГО СЕКТОРУ»

id: 542 
Коледж Перегляди: 1482

SEMINAR 09.2017 01 2З 23 вересня по 03 жовтня у м. Лейпціг (Німеччина) проходив Міжнародний навчальний семінар «Інноваційні методи і технології організації навчального процесу. Дуальна система освіти як один із методів реформування системи підготовки фахівців для аграрного сектору», організований Аграрною Консалтинговою Компанією ІАК GmbH. Українська делегація, яка була сформована за рекомендацією Науково-методичного центру «Агроосвіта», взяла» участь у його роботі. Аграрна Консалтингова Компанія ІАК GmbH – це незалежна консалтингова компанія, спрямована на роботу в аграрному секторі, яка працює як з громадськими донорськими організаціями, так і з приватними підприємствами в Німеччині та за кордоном. Основною діяльністю Аграрної Консалтингової Компанії ІАК GmbH є робота з сільськогосподарськими дорадчими службами, а також надання консультативних послуг організаціям, асоціаціям, муніципалітетам та адміністраціям, а також міжнародна діяльність, яка головним чином направлена на галузь сільського господарства та розвиток сільських територій. Члени делегації – це представники українських аграрних навчальних закладів та НМЦ «Агроосвіта». Робота семінару була розподілена на 4 модулі.

Модуль 1. Консалтингова робота як один із важливих факторів розвитку сільських територій в ракурсі підготовки фахівців-аграріїв при дуальній системі навчання. Досвід компанії ІАК.

У м. Лейпциг відбулося ознайомлення з діяльністю Консалтингової компанії IAK GmbH, яка спеціалізується на консультуванні, проведенні тренінгових курсів для фермерів. Її замовниками є Міністерство сільського господарства Німеччини, Міністерство навколишнього середовища, німецькі громадські організації співпраці, Міжнародний банк. Разом з тим компанія веде 11 міжнародних проектів. У центральному офісі компанії працює 25 осіб. Міжнародне бюро організації має інтернаціональний склад, а це представники з Ефіопії, Франції, Узбекистану, Болгарії. У середньому щорічний оборот компанії складає 4,2 млн євро, на цей рік заплановано 5,2 млн євро. Основними видами діяльності є консультації агробізнесу, міжнародне технічне співробітництво, сільський регіональний розвиток. Проект, що реалізовується в Україні – "Агрополітичний діалог". В УкрНДІПВТ ім.Л.Погорілого компанія проводить Дні поля та навчання, також співпрацює в галузі органічного виробництва.Дітер Кюнстлінг, керівник компанії, презентував деякі програми співпраці в галузі освіти, а саме впровадження дуальної освіти. Головним об'єктом консультування є приватний сектор. Дуальна освіта без приватного сектору не працює. Кожна федеральна земля визначає для себе навчальний план дуальної освіти. На базі загальної середньої освіти підготовка ведеться 2–3 роки. Відсоток працевлаштування таких випускників становить 95. На дуальну освіту витрачається понад 5 млрд євро. Така система освіти включає 30 % теоретичного навчання та 70 % – на виробництві. Дозвіл на підготовку за дуальною системою освіти надається федеральним міністерством з урахуванням регіонального замовлення. Цей процес контролюють профспілки. Підприємства, на яких працюють близько 50 осіб, можуть брати на навчання не більше 5–7 учнів. Викладачі, що навчають за дуальною системою, кожні два роки проходять підвищення кваліфікації. На завершення пан Дітер наголосив, що така співпраця є взаємоефективною.

Модуль 2. Інтернаціоналізація навчального процесу та підготовка фахівців світового рівня: німецький досвід.

У рамках міжнародного семінару з підвищення кваліфікації науково-педагогічних та педагогічних працівників у м. Герішайн (Саксонія, Німеччина) відбулося знайомство з ріелтерською компанією сільськогосподарської техніки Jonh Deere "Landmaschinen Vertrieb Deuben GmbH" Маттіас Ліндер, керуючий директор компанії, презентував історію її створення та основні види діяльності.

Компанія, створена у 1990 році, займається продажем нових та вживаних сільськогосподарських машин, закупівлею, сервісним обслуговуванням та ремонтом. Щорічно у третю неділю січня проходять Дні відкритих дверей з презентацією нової сільськогосподарської техніки.

Також компанія займається освітніми проектами. Для студентів навчання триває 3,5 роки. 2 тижні вони проходять теоретичне навчання в профільній школі, а 2 тижні – у виробничих умовах.

На першому році навчання вивчаються фундаментальні науки: гідравліка, пневматика, електрика, механіка. У групах не більше 5 осіб. На даний час в компанії працює 66 осіб і навчається 9 студентів.

Модуль 3. Інноваційні методи навчання: інтеграція передових технологій, наукових досягнень та практичного досвіду.

Тривало вивчення науково-педагогічними та педагогічними працівниками досвіду впровадження дуальної освіти в Німеччині. У рамках міжнародного семінару відбулася зустріч у Центрі освіти та технологій Ремісничої палати Лейпцига (м. Борсдорф, Саксонія). Директор департаменту професійної освіти Ганс Пітер Шмідт наголосив, що Реміснича палата є складовою дуальної освіти і надає значну підтримку виробництву. Для створення Ремісничої палати у 1992 році було виділено з державних коштів 60 млн марок. На сьогоднішній день вона фінансується тільки за рахунок регіональних підприємств і спонсорів.

Реміснича палата в цілому сприяє теоретичному навчанню практично орієнтованої складової дуальної освіти. Підтримка малих господарств з боку Ремісничої палати забезпечує підготовку фахівців для них. У Ремісничій палаті організовано 700 робочих місць із 30 спеціальностей. А саме: агросервіс, автосправа, механік з сільськогосподарської техніки, будівництво, рибництво, конярство, фермерство, тваринництво, будівельні професії та інші. Також передбачено навчання за інклюзії. За словами Ганса Пітера Шмідта сила німецької економіки – це не тільки сировина, а й належно підготовлені спеціалісти. Навчанню за дуальною освітою передує укладання угоди між виробництвом і студентом. В угоді обумовлено умови навчання, стипендія, канікули.

Реміснича палата контролює виконання умов угоди. Оплата за навчання здійснюється за рахунок державних, регіональних коштів та безпосередньо за кошти підприємств. По завершенню навчання студенти складають теоретичний та практичний іспити і отримують сертифікат "майстер ремесла". Маючи цей сертифікат, за бажанням можна продовжити навчання в магістратурі. Іспити приймає незалежна екзаменаційна комісія у складі представників загальноосвітньої школи, виробництва, профспілок і Ремісничої палати. З метою профорієнтаційної роботи центр відвідують школярі 7–8 класів. На сайті Ремісничої палати є база даних про господарства, які можуть навчати студентів. Також у Ремісничій палаті є міжнародні контракти, окрім того, у центрі проходять тренування учасники міжнародних конкурсів з ремісничих професій.

Модуль 4. Практичний досвід аграрного виробництва на прикладі кращих практик провідних Європейських країн (Німеччина, Італія, Чехія, Словенія).

У рамках міжнародного семінару науково-педагогічні та педагогічні працівники ознайомилися з організацією роботи сільськогосподарського кооперативу тренінгової компанії "Agrar genossenschaft Buchheim-Crossen eG" ( Етздорф, Тюрингія).

Кооператив має 2000 га землі, господарями якої є 20 засновників. Усього в кооперативі працює 70 осіб. Основними напрямами діяльності є тваринництво і рослинництво. Кооператив має 500 молочних корів власної породи, 240 бичків та 160 свиней на відгодівлю. Також є власна бійня з прямим маркетингом та обслуговуванням громадського харчування, ресторан, натурготель. Кооператив має 250 договорів на оренду землі з приватними особами.

По завершенню міжнародного семінару учасникам були видані свідоцтва про підвищення кваліфікації.

Від імені всіх учасників хочу подякувати організаторам семінару за можливість ознайомитися з досвідом впровадження дуальної освіти у системі аграрної освіти Німеччини.

Директор коледжу

Пилипишин С. І.

{module[658]}